Vreemd en oud geld actie voor Fight for Sight

Lions verzamelen vreemd en oud geld voor staaroperaties.

In het kalenderjaar 2021 was de  opbrengst € 170.000, een record.

Sinds de start is de opbrengst € 1,1 miljoen, goed voor 73.333 oogoperaties in arme derdewereldlanden.

Via verzamelzuilen bij supermarkten wordt vreemd en oud geld ingezameld. In Nederland staan er 54. In de provincie Antwerpen staan er in negen Delhaize Supermarkets en tuincentrum Lions zuilen (Brasschaat, Beerse, Ekeren/Kapellen, Deurne (2), Grobbendonk, Hoogstraten, Kalmthout, Merksem, Putte, Schoten, St. Lenaerts, St. Job in ’t Goor, Turnhout, Vosselaar, Wuustwezel en Zoersel).

Eenieder heeft vreemd en oud geld in huis rondslingeren en weet niet goed wat er mee te doen. Via de verzamelzuilen kunnen de Lions er een zinvolle bestemming aan gegeven.

Jaarlijks worden meer dan 1,2 miljoen munten en 25.000 bankbiljetten uit 160 landen ingezameld. De Lions zetten via hun netwerk alles om in euro’s. Oud geld, dat door nationale banken niet meer wordt ingewisseld, wordt op veilingen aan de hoogst biedende verzamelaar verkocht.

De besteding gaat volgens het “Robin Hood” principe: rijken betalen voor armen.

Dat bedrag gaat naar oogklinieken in derdewereldlanden om een arme blinde gratis te opereren. Een indrukwekkende film over een oogkamp in de Himalaya staat op www.vreemdenoudgeld.nl

Jaarverslag 2020/2021